Zgomotul avioanelor și proximitatea față de aeroporturi sunt factori cruciali care influențează valoarea proprietăților rezidențiale.

Pe scurt, în cifre:

  • În zona Reno-Sparks, Nevada, zgomotul de peste 65 dB poate reduce valoarea medie a unei locuințe cu aproximativ 2.400 de dolari SUA.
  • Studiile din Atlanta, Georgia, au relevat că locuințele din zonele cu zgomot excesiv se vând cu 21% mai puțin decât cele din zonele mai liniștite.
  • Cercetările din Memphis, Tennessee, arată că proximitatea la aeroport adaugă un cost extern mediu de 4.795 de dolari SUA per decibel de zgomot pe gospodărie.
  • În Amsterdam, o reducere de 1 dB în zgomotul traficului aerian adaugă o valoare marginală de 1.459 de euro per locuință, cu un beneficiu total pentru regiune de 574 de milioane de euro pentru fiecare decibel redus.
  • În zona aeroportului Zurich, un discount de zgomot de 0.97% pe tranzacție este tipic, cu reduceri variind între 2% și 8% în funcție de nivelul de zgomot.
  • În sudul Californiei, casele situate la 150-300 m de un aeroport înregistrează prețuri mai mici cu 16.600-17.400 de dolari SUA, iar pentru cele între 600 și 750 m distanță, scăderea este de peste 21.000 de dolari SUA.
  • La Melbourne, Australia, locuințele aflate într-un radius de 400-500 m de aeroportul Essendon au un preț mediu de 515.015 dolari australieni, care crește până la 809.748 dolari australieni într-o zonă de 1.3-1.4 km, apoi scade la 688.659 dolari australieni într-un radius de 1.6-1.8 km.
  • În Chicago, expansiunea aeroportului O’Hare a fost asociată cu o scădere a valorii locuințelor cu 10% în zonele afectate sever de zgomot.
  • În Belfast, UK, zgomotul avioanelor reduce prețurile locuințelor cu aproximativ 5.5% dacă sunt situate sub traiectoria de zbor a avioanelor.
  • Proximitatea la aeroportul Hartsfield din Atlanta, Georgia, înseamnă o scădere a prețului mediu de vânzare cu 36.332 de dolari SUA pentru fiecare milă mai departe de aeroport.

Detaliat

Studiile au arătat o relație negativă statistic semnificativă între aceste două aspecte și prețurile caselor. De exemplu, Espey și Lopez (2000) au constatat că, în zona Reno-Sparks din Nevada, SUA, casele situate în zone cu niveluri de zgomot de 65 dB sau mai mult se vând cu o reducere medie de 2400 dolari față de casele din zone mai liniștite.

Într-o cercetare comparabilă, Cohen și Coughlin (2008) au analizat impactul zgomotului aeroportului asupra valorilor imobiliare din Atlanta, Georgia, SUA, descoperind că casele în zonele cu decibeli peste limitele zilnice „normale” se vând cu 21% mai puțin decât cele din zone fără aceste probleme de zgomot. Studiile au evidențiat de asemenea o elasticitate negativă a prețurilor, sugerând că casele mai îndepărtate de aeroport sunt, în medie, mai ieftine, indicând un efect de amenajare legat de aeroport.

Cercetările lui Affuso și alții (2019) asupra aeroportului din Memphis, Tennessee, SUA, au stabilit că proximitatea acestuia este percepută ca o neplăcere, cu un cost extern mediu de 4795 dolari pe dB de zgomot pe gospodărie. În cercetarea din jurul aeroportului Amsterdam, Dekkers și van der Straaten (2009) au constatat că nivelurile de zgomot mai ridicate duc la prețuri mai scăzute ale locuințelor, cu un beneficiu marginal de 1459 euro pentru fiecare dB de reducere a zgomotului per casă.

Studiile au arătat că extinderea aeroporturilor și traseele de zbor influențează negativ prețurile proprietăților. De exemplu, McMillen (2004) a descoperit că expansiunea aeroportului O’Hare din Chicago, Illinois, SUA, a scăzut valorile locuințelor cu 10% în zonele afectate de zgomot sever. În Belfast, Marea Britanie, McCord și alții (2018) au găsit că zgomotul de nivel înalt și moderat reduce prețurile caselor și au identificat modele spațiale distincte de influență asupra prețurilor, în funcție de zgomot și distanță față de aeroport.

În ceea ce privește volumul de trafic aerian, Tsui și alții (2017) au constatat că acesta influențează pozitiv și semnificativ prețurile caselor în Noua Zeelandă. În timp ce Lipscomb (2003) a demonstrat că în orașele mici, unde economia este strâns legată de aeroport, beneficiile pot depăși inconvenientele zgomotului.

Ogneva-Himmelberger și Cooperman (2010) au examinat poluarea fonică lângă aeroportul Boston Logan și au identificat cluster-uri socio-demografice afectate disproporționat de impactul zgomotului, arătând că populațiile minoritare și cele cu venituri mai scăzute sunt mai vulnerabile.

În concluzie, cercetările subliniază o legătură complexă între zgomotul aeroporturilor, traficul aerian, prețurile proprietăților și caracteristicile socio-demografice ale vecinătăților. Această dinamică este vitală pentru investitorii imobiliari și pentru rezidenți, indicând că valorile proprietăților pot fi considerabil influențate de acești factori ambientali și de planificarea teritorială.

O analiza si mai completa o gasiti aici